DAUM

ENCY Daum Portrait Auguste_Daum 1911 ENCY DAUM Anthonin portret

Fotos: Auguste en Anthonin Daum

DAUM, Jean ( 1825-1885)

DAUM , Auguste ( Bitche 1853 -1909 Nancy )

DAUM , Antonin ( Bitche 1864 – 1930 Nancy )

De Daum glasfabriek is opgericht in 1878 door Jean Daum (1825-1885). Hij was notaris, industrieel en medefinancier van de Verrerie Sainte Catherine.  Dit bedrijf ging failliet en Jean Daum maakte een herstart met de Verrerie de Nancy. In 1879 kwam Jeans zoon Auguste Daum (1853-1909) in het bedrijf werken en vanaf 1887 ook diens jongere broer Antonin Daum (1864-1931). Het gaf een nieuwe economische en artistieke dimensie aan het bedrijf.

Na klassieke studies in Bitche, Metz en Nancy, behaalde Auguste Daum zijn diploma rechten aan de faculteit van Parijs. Hij brak zijn notariële carrière af om te assisteren bij het beheer van de fabriek van zijn vader, die 6 jaar later kwam te overlijden. De 32 jarige Auguste nam de leiding van het familiebedrijf over en de naam veranderde in Verrerie Daum Frères. Auguste sterft  in 1909 en sindsdien  staat broer Antonin er alleen voor. Antonin Daum is dan al 8 jaar vice-voorzitter en penningmeester van de Ecole de Nany sinds haar oprichting in 1901.

Het eerste glas geproduceerd door Daum  was vooral helder glaswerk met gouden versieringen dat  werd gebruikt tijdens diners. De vroege Daum glazen en vazen hadden vaak heraldische motieven als decoratie. Deze decoraties, ook bloem- of blad- motieven vóór 1900, waren vaak met een dun laagje goud beschilderd.

DAUM vaas met geëtst en goudbeschilderd bloemmotief,1892-1894

ENCY DAUM vaas groot 1892-1894

Pas vanaf 1890 startte de productie van “Daum Nancy ” glas zijn.  Het meer kleurrijke  Daum Nancy glas werd voor het eerst geproduceerd door Auguste en Antonin Daum.

Met de gebroeders Daum begon de groei in de nieuwe Art Nouveau periode.  Getalenteerde kunstenaars werden aangetrokken, zoals Jacques Gruber in 1893, Henri Bergé in 1895, Amalric Walter in 1904 en de gebroeders Schneider.

Verschillende nieuwe technieken werden ontwikkeld en octrooien gevestigd, zoals heet glas in gekleurd poederglas te rollen, wat zorgde voor een gespikkelde buiten- of tussenlaag.  Een ander procedé dat vaak werd gebruikt bij landschaps­motieven, was de “intercalaire techniek” waarbij de decoratie zowel tussen de glaslagen werd aangebracht als op het oppervlak. Hierdoor kreeg men een verbluffende dieptewerking in het glas. Deze technieken werden soms gecombineerd met verfijnde ets- en graveer technieken.

Daum Nancy geëtst vaasje met bomen in de lente

ENCY DAUM bomenvaasje

Een derde techniek betrof de vervaardiging van “jade-glas”, waarbij door samenvoeging van contrasterende, vaak felle kleuren glas werd gemaakt met de uitstraling van (half) edelstenen. Vaak werden daarin ook goud- of zilverfolies verwerkt.

Tijdens de Wereldtentoonstelling  in Parijs van 1900 werd het werk van Daum bekroond met een ‘Grand Prix’ medaille.  Met name zijn feeërieke tafellampen met prachtig veelkleurig half doorschijnend glas worden bewonderd. Het zijn Art Nouveau ontwerpen met gebruik van de pas ontdekte elektriciteit. Vanaf dat moment trad Daum uit de schaduw van de fameuze glas maker, Emile Gallé, ook uit Nancy. Toen Gallé in 1904 overleed, veroverde Daum de leidende positie in de Franse glasindustrie. Op het hoogtepunt van het bedrijf waren er 400 werknemers in dienst.

De gouden eeuw voor Daum Nancy was tussen 1895 en 1914. In deze periode registreerde Daum verschillende  patenten en experimenteerde met succes  in decoratie technieken die hun glaskunst zo uniek en gewild maakt tot op de dag van vandaag.  In 1906 ging Daum de door Henri Cros herontdekte pâte-de-verre techniek toepassen. Dit is een oude Egyptische methode van glas gieten, waarbij  gemalen meerkleurig glas werd gesmolten in een vuurvaste mal. Hierdoor werden zowel de sculpturale mogelijkheden als de kleureffecten verruimd. De ontwerper Almaric Walter bracht deze techniek tot een absoluut hoogtepunt, vaak in samenwerking met de glasingenieur Henri Bergé .

Daum Lézard , Almaric Walther, in Museé de l’Ecole de Nancy

ENCY DAUM WALTHER ALMARIC reptiel Ecole de Nancy

Daums dominantie duurde ongeveer een decennium.   In 1914 begon de Eerste Wereldoorlog in Frankrijk en sloot Antonin Daum zijn kunstafdeling. De fabriek vervaardigt de gehele oorlog medisch glas.  In 1918 heropende de fabriek, maar niets was meer hetzelfde.   Antonin Daum leidde nog steeds het bedrijf, maar het vakmanschap en de innovatie van de afgelopen twintig jaar Art Nouveau waren grotendeels verdwenen.

In de periode tussen beide wereldoorlogen zorgt een zoon van Auguste , Paul Daum, voor de artistieke productie en bekwaamt zich in de vormgeving . Er wordt onder meer monokleurig glas geproduceerd met geëtste geometrische motieven. Dit glas is zeer kenmerkend voor de Art Deco stijl.  Een belangrijke productgroep was die van lampen, vaak van dik geëtst glas met een metalen frame, geïnspireerd op de werken van Maurice Marinot . Het zijn  objecten in helder wit of gekleurd glas met gewaagde, korrelige, zuur-geëtste patronen. Met deze vazen  en lampen werden in 1925 opnieuw prijzen gewonnen op de Internationale Tentoonstelling van Decoratieve Kunsten in Parijs.

Na de dood van zijn oom Antonin in 1930 krijgt Paul Daum de leiding over het familiebedrijf. Hij stierf in de 2e wereldoorlog in een concentratiekamp.

Na 1945 is de Daum fabriek onder leiding van de erfgenamen Henri en Michel  Daum zich gaan toeleggen op het vervaardigen van zwaar blank kristal. Bekende artistieke stukken uit deze periode ( 1945 – 1965 ) zijn de vogel sculpturen gemaakt van helder kristal.

In de late jaren ’60 worden  internationaal vermaarde kunstenaars aangetrokken zoals Salvador Dali en Caesar, meer recent onder meer McConnico , Garouste en Bonnetti.

Momenteel is Daum de enige commerciële kristal fabrikant die nog steeds zeer verfijnde pâte-de-verre sculpturen produceert, onder de signatuur Daum France.